Ledare/Debatt
Hela havet stormar
Då kom den äntligen, den uppmärksammade, upphaussade, men kanske inte i alla
delar så upplyftande kulturutredningen. I det stora sammanhanget är
utredningens grundbult omorganisation: för att skapa nya samspelsformer
mellan stat-landsting-kommun och en ökad tydlighet krävs en ny
myndighetsstruktur för att hantera kulturpolitiken och därför vill man rensa
i leden bland dagens kulturmyndigheter. Om utredningens slutsatser blir
verklighet finns tveklöst en risk för att den praktiska kulturpolitiken
hamnar i bakvatten för ett organisatoriskt, just det, hela havet stormar.
För musikområdet skulle nyordningen innebära att en ny myndighet för
konstarterna skapas, att kulturrådets roll förändras från att vara
anslagsgivare till att ansvara för uppföljningen av den statliga
kulturpolitiken och vara dialogpartner med regioner och landsting, samt att
Rikskonserter i praktiken läggs ned.
Till detta kommer det som utredarna döpt till portföljmodellen, där regioner
och landsting ges ansvaret att fördela ett generellt kulturstöd, detta i
dialog med staten i form av det nya kulturrådet.
Bra eller dåligt? Om en ny myndighetsstruktur kan innebära mindre
administration och skapa samordningsvinster är det naturligtvis bra, men en
ny ”supermyndighet” för konstarterna kan också innebära mer likriktning och
för ett inom kulturpolitiken eftersatt område som vårt skulle detta kunna
vara förödande. När det gäller Rikskonserter ska enligt utredningen ansvaret
för konsertproduktion ute i landet tas över av andra aktörer, bl a
länsmusiken. Om detta ska kunna fungera krävs dels att det ges tid och
rådrum för att säkerställa kompetensen på ett nationellt plan, dels att de
medel som idag disponeras för konsertproduktion av Rikskonserter oavkortat
följer med till de organisationer som i fortsättningen ska ansvara för att
producera musik i hela landet!
Portföljmodellen, alltså ett utökat självbestämmande för regioner och
landsting när det gäller att fördela de statliga kulturmedlen, är enligt min
uppfattning en både god och sympatisk tanke. Men även här finns en baksida:
det ställer helt nya krav på den politiska nivån i region/landsting och om
man inte kan leva upp till dessa krav finns en uppenbar risk att vi kommer
att få en regional segregering när det gäller tillgången till offentligstödd
kultur.
Som redaktör Nyberg konstaterar i sin genomgång av utredningen längre fram i
detta nummer har utredarna varit en aning olydiga och det är bra! Man pekar
dels på de totalt kontraproduktiva resultat skattelagstiftningen ger för
både musiker, institutioner och arrangörer, (beskattning av resor och
traktamenten) dels på att pensionsvillkoren på scenkonstområdet måste få en
lösning.
Men utredarna har tyvärr inte varit olydiga när det gäller ett grundläggande
problem, nämligen den underfinansiering som är extra tydlig på musikområdet.
Förslagen bygger på att bygga om organisationsstrukturen, som högst
eventuellt kan ge besparingar som kommer verksamheten till godo, men på
inget sätt kompensera för den sakta men säkra utarmning av vårt område som
den nuvarande uppräkningsmatematiken innebär.
Det talas även mycket om vikten av entreprenörskap på kulturområdet: inget
fel i det, men ett entreprenörskap på marknadens villkor kan på sin höjd
vara ett komplement till en offentlig kulturpolitik.
Samtidigt som kulturutredningen presenterades lever ett antal av Symf:s
medlemmar under ett hot som inte kan utredas bort: musikerna i Göteborg Wind
Orchestra, GWO, är uppsagda.
Detta innebär att den professionella blåsmusiken i Sverige snart kan vara
ett minne blott. Så, Kulturrådet, Västra Götalandsregionen och Göteborgs
kommun: sätt er ner tillsammans och hitta en lösning så att vi kan behålla
en ensemble som behövs i svenskt musikliv.
Än är det inte för sent!
Bosse Olsson,
förbundsordförande